onsdag 20 maj 2009

En het Ölandspotatis

Nu börjar det hända grejer på Öland. På båda sidor om vår, än så länge, kommungräns är den kommande folkomröstningen nu en het Ölandspotatis. Äntligen får vi ta del av vad ölänningarna anser om en eventuell sammanslagning av våra två kommuner. Insändarsidorna är packade av av Ja- och Nej-sägare. Politiker och kommuninnevånare, både med och utan namn, siar om än det ena och det andra i denna fråga. Det är jättebra att olika åsikter publiceras men jag förstår inte varför man inte kan sätta ut sitt namn när man skickar in en insändare om folkomröstningen. Vågar man inte? Skäms man för sin åsikt? Dessa anonyma underskrifter börjar roa mig en aning. Underskriften "Färjestadsbor med insyn i de öländska kommunernas ekonomier" tar priset..än så länge. En lång insändare med många synpunkter. Säkert väldigt genomtänkt...men anonymt. Trist!! Men så extremt anonym är den egentligen inte. Har man varit med i svängarna i denna fråga...gällande Färjestadens angelägenheter..så är det glasklart vilka som knackat på tagentbordet. Hur som helst, anonym får man givetvis vara när man skickar in en insändare. Men det är sååå trist!! Skriv era namn och stå för vad ni tycker!! Era budskap blir så enormt mycket mer seriöst.

När jag summerar de hittills publicerade insändarna om folkomröstningen så finns det en återkommande åsikt från Mörbylånga kommun som upprör mig rejält. Nej-sägande politiker och kommuninnevånare uttrycker sin ovilja till en sammanslagning med Borgholms kommun på ett, för mig, lite kusligt sätt. Ett evigt nedvärderande om Borgholms dåliga ekonomi, arbetslöshet och låga inkomster...för att använda de mest blygsamma ord som har satts i tryck om detta. En sörlänning vill tydligen inte beblanda sig med fattigmansproblematiken i norr och Mörbylånga kommer att få bidra med mer skattepengar till de mindre bemedlade i Borgholm, är vad jag läser ut av dessa insändare. Detta är, enligt mig, mycket märkligt. Vad har inte vi i Mörbylånga kvar att handskas med som Borgholm redan har gjort? Vi har ju inte ens vatten/avlopp på vår östra sida..år 2009!! Det, om något, är en stor och mycket kostsam investering vi måste göra i Mörbylånga kommun. Det kan varje parti skriva under på. Hur blir saldot i bankboken när vi jämför båda kommunerna då? Vi börjar få samma storlek på våra framtida plånböcker, helt plötsligt.

Solidaritet och gemenskap, är fina ord. Jag hoppas innerligt att jag får se deras innebörder i kommande insändare om vår stundande folkomröstning. Öland är en enhet, vars omvårdnad vi skall ta gemensamt ansvar för. Dela varandras glädje och beskymmer. Stå starka när det blåser hårda vindar omkring oss och framför allt tala samma språk. En partikollega till mig från Byxelkrok sa något som jag tycker säger allt: "Öland skall tala med en mun". Så klokt!!

Inga kommentarer: