tisdag 30 juni 2009

Riksting med värme och"Fågeldans"

Det har gått ett par dagar sedan jag kom hem ifrån Kristdemokraternas Riksting i Västerås. Fortfarande ekar en melodi i skallen på mig...Fågeldansen!!! Åhhh...blir inte kvitt den!! Varom denna ständiga plåga i huvudet? Dansade vi Fågeldansen på Rikstinget? Neeej, absolut inte!! Som vanligt, när jag är på Riksting, väljer jag helt ovetandes "fel" hotell. Råkar alltid ut för en jädrans hålligång utanför mitt hotellfönster. Sist var det i Norrköping där hotellrummet låg 20 m från banrälsen. Godståg flög förbi i en stridande ström hela natten. Dunkadunkdunkadunk!! För två år sedan i Sundsvall hade jag en nattclub två våningar under mig. Dunkdunkdunk!!!

Denna gång var det Cityfestival i Västerås. En mycket inspirerande festival som höll igång i dagarna tre. Marknader, matvagnar i oändlighet, nöjesfält, uppträdaden och musik...överallt. Levande och jättekul...fram tills det var dags för nanna kudden, två våningar upp från huvudgatan där allt ståhej pågick. Stänga fönstret...nej..hjälpte inte. Öronproppar...nej..hjälpte inte. Det var bara att stå ut med Fågeldansen från en matvagn med tyska korvar precis nedanför rumsfönstret. I tre nätter...ljöd denna medlodi mina öron framåt morgontimmarna.

Det undebara ljudet av sopbilar väkte mig fyra timmar senare. Badande i svett..31 grader i sovrummet..var jag efter tre nätter lagom mör i skallen. Lyckades dock utföra mina anföranden på Rikstinget och hålla humöret...hmm..någorlunda uppe. Väl hemma sov jag som en stock...och min man trodde jag hade festat som en galning dessa dagar :-) Nä...och nu ångrar jag att jag inte gjorde det istället för att stå ut med Fågeldansen nätterna igenom. Nästa år skall jag göra en djupgående undersökning om hotellets läge och eventuella aktiviteter utanför mitt sovrumsfönster. ...och sjung inte Fågeldansen för mig...för då...Poff!!!

Inga kommentarer: