torsdag 29 oktober 2009

Fritidspolitikernas sista suck...eller?


Läser i mina lokaltidningar att vi fritidspolitiker i kommunen snart är ett minne blott. Nja, riktigt så illa uttryckte sig inte artikelskrivarna men tyvärr kan det inom en snar framtid bli sanning om inte vi, dvs alla partier oavsett färg, storlek, ideologier, SKÄRPER OSS och börjar fundera på hur fasen vi skall bevara vår representativa demokrati i framtiden.

Vad är motsatsen till representativ demokrati? Fundera på det under tiden ni läser vidare i min blogg.

I Mörbylånga kommun har nu över 30 st förtroendevalda hoppat av sina uppdrag denna mandatperiod. Jovisst, det finns naturligtvis många naturliga orsaker som att man tex flyttar en annan kommun men för många handlar det helt enkelt om att ens livspussel inte går ihop. Vårt politiska system är mestadels uppbyggd på ett sätt som gör det nästan helt omöjligt för våra förtroendevalda att utföra sina uppdrag. Jo, det är en demokratisk rättighet att få ledigt från jobbet för att gå på tex ett nämndmöte...men hur många känner inte att det i längden blir en för stor påfrestning på ens arbetsplats. En annan grupp, småföretagare, hur skall de klara av att engegera sig i politiken? Detta är en stor viktig grupp som tyvärr är minimalt representerade i den lokala politiken. Detta är mycket synd då just ett starkt företagstänkande skulle främja det kommunala arbetet. Det är min övertygelse!

Livspusslet, som idag är en konst att få ihop redan innan man ger sig in i det politiska livet blir än mer svårpusslat när man blir förtroendevald. Jag vill samtidigt påpeka att när man gör detta val så måste man inse att vissa uppdrag gör en till politiker 24-7 och så skall det också vara om man sitter på de högsta politiska trappstegen. Majoriteten av fritidspolitikerna slits idag mellan jobb/familj/politiska uppdrag och de har ett rent helsike att få allt att gå ihop. Hur stort ens politiska intresse och samhällsengagemang än är så fungerar inte livspusslet.

Det är vi politiker som har ansvaret i våra händer att se till att detta ändras inom snar framtid. Förutsättningarna måste förändras, förbättras och förenklas. Annars får vi inte en ungdom i framtiden som tycker att det politiska arbetet är lockande. Vad gör vi då? Ni funderar väl på min första fråga fortfarande, hoppas jag!

Osökt tänker jag nu på att alla politiska partier är inne i sina nomineringsprocesser inför valet 2010. I denna "delikata" process utgår jag från att alla kloka nomineringskommittér abetar utifrån att skapa en bra mix på sina valsedlar, Det är ju meningen att vi alla skall hitta, i största möjliga mån, representanter från hela vår befolkning. Kvinnor och män, olika åldrar, olika etniciteter och även olika personliga erfarenheter. Självklart spelar personernas debattförmåga, kontaktnät och breda erfarenheter en stor roll. Men låt oss inte glömma att valsedeln skall tilltala alla. Dig och mig, dina grannar, tant Agda på äldreboendet, personalen som jobbar där, Henke som går i gymnasiet, de som tömmer ditt sopkärl, tjejen som klipper ditt hår, polismannen som jobbar natt, läkaren som räddar liv och miljoner andra helt vanliga människor i vårt land. Detta är VERKLIGHETENS FOLK!!!

Till alla politiker...låt oss nu alla vara riktigt kloka. Släpp på prestigen och släpp fram nya stjärnor på den politiska himlen. TILLSAMMANS skall gamla och nya stjärnor bana väg för framtidens demokrati. Kloka äldre erfarenheter som samarbetar ihop med brinnande yngre erfarenheter måste vara ett vinnande koncept inför den politiska framtiden. Det är min vision...det är min övertygelse..det är min vädjan till alla partier. För vårt grundfundament i vår demokrati är....fritidspolitikerna.

Vad är nu motsatsen till representativ demokrati, ärade bloggläsare?
Jo, ett fåtal heltidsavlönade elitpolitiker som tar alla besluten ÅT OSS.

Vill vi ha det så?

Inga kommentarer: