torsdag 22 september 2011

Min sommar som borgerlig vigselförrättare


I våras blev jag förordnad till borgerlig vigselförrättare av Länsstyrelsen i Kalmar län. Det innebär att jag får förrätta borgerliga vigslar inom Sveriges gränser. Detta uppdrag blev en stor glädje för mig i sommar. Att planera ihop med brudpar deras vigslar har varit ett enormt hedersamt och glädjefyllt uppgift. Ingen vigsel är den andra lik och paren har sina egna önskemål om hur just deras vigsel skall upplevas och se ut.

Vissa par väljer vigslar av privat karaktär. Då är vi endast är fem stycken personer närvarande: brudparet, två vittnen och vigselförrättaren. Andra par väljer att ha vigseln inför gäster av varierat antal. Oavsett så är formen för vigseln lika viktig. Vissa privata vigslar sker i vigselrummet på kommunhuset i Mörbylånga, andra vigslar under sommartid sker ofta utomhus i det öländska unika vackra landskapet. De större vigslarna jag har haft i sommar har även de förrättats på fantastiska vackra platser på Öland.

Vigseltalet har naturligtvis en central roll under vigselakten. Jag har ett förslag till vigseltal som jag presenterar för paren om de önskar att träffas innan för att planera deras vigsel. Detta förslag har jag arbetat fram genom att hitta texter som känns vackra, varma och som passar in i vår tid. Alla par har hittills velat använda mitt förslag som bas och vissa lägger till egen text eller gör lite småändringar här och var så det passar just deras peronlighet. Själva vigselakten är en stund som jag nästan vill kalla för "magisk". Det är viktigt för mig som vigselförrättare att få brudparet fokuserade, bekväma och lugna i situationen precis innan jag startar mitt vigseltal som även innehåller den obligatoriska vigselmemorialen, dva löfterna och att jag förklarar paret för äkta makar.
Det är paret som är i fokus, det är dem som vigselakten handlar om. Det är viktigt att få en atmosfär där brudparet, vittnena och vigselförrättaren blir en enhet, oavsett hur många gäster det finns närvarande. Det är denna atmosfär som jag kallar för magisk. Denna direktkommunikation med brudparet under vigselakten i dess olika faser. Stunden andas lycka, värme, respekt och en enorm framtidstro. Det är inte undra på att jag som vigselförrättare alltid uppfylls av en euforisk glädje efteråt. Tänk att få vara delaktig i en av dessa två människors viktigaste stunder i livet. Det är en känsla som knappt går att beskriva, så fantasktisk är den.

Fem stycken vigslar blev det sommaren 2011. Ingen var den andra lik..men alla lika fantastiska. Jag hoppas jag får glädjen att utföra min sjätte vigsel snart. Det här ta mig sjutton ett av det mest fantastiska jag har upplevt.

Sååå..går ni i giftastankar och vill vigas borgerligt? Hör av er!

Inga kommentarer: