fredag 28 augusti 2009

Min "övertygelse" inför kommande flusatider

Intressant att ta del av olika människors "övertygelser" om hur den nya influensan kommer att påverka vårt samhälle i höst. Kommenterer från både vårdperonal och övriga, så att säga. Alla har sina egna teorier. En del tycker att media blåser upp detta till hysteri bland folk. "Oron är den största smittspridaren" och att detta kommer inte att drabba oss mer än en vanlig återkommande årlig influensa. Andra tycker att kommunerna inte tar sitt ansvar fullt ut då detta kommer att bli en extraordinär händelse. Vad händer när många blir sjuka samtidigt? Fungerar de viktiga verksamheterna i samhället? Vad man än tycker...så går det inte att ta miste på att detta engagerar folk...och det är BRA.

Min "övertygelse" är ganska enkel. Det är förebyggande vi måste tänka...på alla instanser. Mitt "sjukvårdsinriktade" tänk vinner en klar seger när jag funderar över hösten (kommer från min tid som undersköterska på en operationsvårdsavd). Låt handhygienen öka upp under en period bland oss. Tvål och vatten lite oftare och handsprit innan matintag och när man kommer hem. Detta kan funka på jobbet, på skolan och hemma. Enkelt!!

Nja, riktigt så bra blir det inte tyvärr. Här hittar ni en felande länk..om ni är uppmärksamma. I många kommuner brister detta på skolorna/förskolorna. Att inte införa handsprit under en begränsad period i skolorna kommer tyvärr att göra våra barn till "de stora smittspridarna" under hösten. Jag skickar med mina barn alcogel i skolväskan. DET gick skolförvaltningen med på. Man tackar ödmjukast för detta!!!

Att Apoteket har slut på handsprit visar mer på ansvarstagande än på "panik" hos våra medborgare, anser jag. Trist bara att dessa tomma hyllor inte fylls på i jämn takt. Vad är den felande länken här, undrar jag? Läste idag att sjukvårdsupplysningen inte har den anstormning de hade väntat sig. Folk kanske är pålästa...eller har frågorna inte uppkommit än?

Jag funderar vidare på detta och ser fram emot kommunstyrelsens ordförandes svar i både Kalmar och Mörbylånga på de intepellationer som är inlämnade ang förberedelser inför den kommande influensan.

"Sveriges beredskap är god", sa Per Albin Hansson på trettiotalet. Nä, det var den inte då och det är den inte nu heller. Inte när det gäller den kommande influensan på lokal nivå i alla fall. Bättre kan vi!!

Inga kommentarer: