måndag 13 maj 2013

Mitt andra år som borgerlig vigselförrättare

Snart är det dags för min tredje säsong som borgerlig vigselförrättare. Jag har i nuläget tre bokade vigslar i sommar, vilket jag ser mycket fram emot. Insåg efter ett trevligt samtal i morse att par som planerar att gifta sig i sommar faktiskt går in här på min blogg och läser om mitt första år som vigselförättare. Kom då på att jag inte har skrivit om mitt andra år som borgerlig vigselförrättare, vilket jag nu självklart vill göra.
 
S:t Knuts kapell
Jag måste inledningsvis skriva om en fantastisk plats på mellersta Öland som är gjord för vigslar. S:t Knuts kapell vid Gråborg. Jag hade förmånen att viga två par här förra sommaren. Den ena vigseln var en liten privat med två vittnen som närvarande gäster. Den andra var större med ett 50-tal gäster. Denna ruin har en fantastisk atmosfär och bägge dessa vigslar inramades av både historia, kultur och natur på ett hänryckande sätt. Jag rekommenderar verkligen denna plats till de par som funderar på en utomhusvigsel på Öland. Platsen ligger strax öster om Färjestaden och Gråborg ligger i sin praktfullhet alldeles intill kapellet. Otroligt vackert!


Mitt andra år som borgerlig vigselförrättare innhöll för mig personligen väldigt härliga upplevelser. Jag insåg att det är en enorm förmån att få ta del av alla fantastiska par och deras planeringar inför deras stora dag. Vi planerar således tillsammans hur vigselcermomin skall se ut. Eventuell musik och sång, dikter eller andra betydelsefulla inslag. Kanske är vigseln privat med endast två vittnen eller så är den större med massor av gäster. Kanske är den hemma i trädgården eller i vardagsrummet. Kanske är den ute i den ölandska naturen. Alla vigslar är, oavsett storlek eller plats, fantastiska att planera. Jag tycker också det är underbart att få ta del av brudparens olika uttyck att visa sina personligheter. Att t.ex. få viga ett hårdrockspar klädd i svart med nitar, tatueringar, piercingar mm var fantastiskt som vigselförrättare. En underbar vacker vigsel. Mitt hårdrockshjärta rockade loss av glädje.

 
Plötsligt hände det! Jag fick en förfrågan om att viga ett samkönat par. Två kvinnor som ville vigas intill vattenbrynet på södra Öland. Det var med stor glädje jag planerade denna vigsel med dessa två förväntasfulla kvinnor. Vigseln blev så vacker. Solen sken, vattnet glittrade och Ölandsvindarna rufsade runt i håret på oss alla närvarande. I slutet på vigseln ljöd det ut ur högtalarana: "All We Need Is Love" med The Beatels. Ja precis, så är det...All we need is love. Och jo, på vigselförrättaren trillade några glädjetårar i samband med vigselcermonin. Klart jag berörs lite extra ibland. Är ju inte mer än människa...
 
 
Varför tycker jag att det är så fantastisk roligt, engagerande och hedersamt att få vara borgerlig vigselförrättare? Jag tror det i grunden handlar om att vara verktyget för det blivande brudparet att skräddasy just den vigseln som de vill ha. Inget är rätt...och inget är fel. Det är min grundregel. Brudparet planerar exakt hur de vill ha sin vigselcermoni och jag tillför lite praktiska råd så att allt skall flyta fint. Talet brukar vi tillsammans planera ihop så att den känns bekväm för paret. Det är deras stund och varje ord skall kännas rätt. Jag tycker också det är viktigt att vittnena skall få känna sig extra utvalda och ha en central viktig plats i cermonin. Oftast är de väldigt nära placerade brudparet. Jag vill att de skall höra varenda ord tydligt och känna sig betydelsefulla i vigselcermonin. Gästerna, oavsett antal, måste självklart också känna sig närvarande. Ibland om vigseln är utomhus kan det vara svårt, om gästerna är många, att min röst når ut lika tydligt till alla. Bra är då om gästerna står i vindriktningen, om det är möjligt. Gäller att ta tillvara på väder och vind när vigseln är utomhus.

 
2012-12-12

I december fick jag flertalet samtal av vår assistent Carina Björk som handhar allt adminstrativt kring borgerliga vigslar i Mörbylånga kommun. Det handlade om snabba förfrågningar från par som ville vigas den 12 december. Jag tänkte inte så mycket på datumet utan svarade snabbt ja att viga dessa par. Men varför valde de en vanlig onsdag? Aha, efter några dagar ramlade poletten ner. Det var ju den 12-12-12. Att jag inte förstod det med en gång!! Dessa vigslar förrättade jag i kommunens vigselrum på kommunhuset i Mörbylånga. Dagen innan hade vi värsta snöovädret på Öland och jag gled ner med bilen till kommunhuset försiktigt på den här mycket specialla dagen, den 12-12-12. Jag får inte köra av vägen i dessa enorma snömängder denna eftermiddag. Väl framme så visade det sig att par nummer ett hade ringt. De hade kört fast i en snödriva!! Ingen fara, vi (två vittnen från kommunkontoret och jag) väntar självklart. Här skall det bli vigsel av! Paret fick hjälp att komma loss ut snödrivan av en traktor och de anlände lite med andan i halsen. När vi hade fångat lugnet igen genomförde vi en jättefin vigsel, den 12-12-12.
 
 
Detta var lite minnen från vigselåret 2012. Snart skall jag börja planera de tre vigslar jag har framör mig i sommar. Självklart hoppas jag att det kommer fler förfrågningar av par som vill vigas här på Öland.

Vill ni boka borgerlig vigsel så ring till Carina Björk på Mörbylånga kommun: 0485-47017 Eller maila: carina.bjork@morbylanga.se.
 
Öland är som ett enda stort vigselrum!!


Inga kommentarer: