måndag 18 augusti 2014

Mitt tredje år som borgerlig vigselförrättare

Ibland är man efter sin tid. Skulle ha skrivit om mitt tredje år som borgerlig vigselförrättare för ett bra tag sedan. Men allt har sina randiga orsaker och rutiga anledningar. Här kommer, till slut, några tankar och upplevelser kring mitt tredje år. Som vanligt använder jag mig av alla vackra brudbuketter som inramning i mitt blogginlägg.

 
Det första som slog mig när jag gick in i mitt tredje år som borgerlig vigselförrättare på Öland, var att mitt första blogginlägg om mina tankar och upplevelser som vigselförrättare, har hittats av många på nätet. Ett par från Skåne ringde och frågade om jag var ledig en viss dag under kommande sommar. Ja, förra sommaren alltså.. De hade läst mitt blogginlägg och gemensamt kommit överens om att "henne skall vi ha"! Jag blev överrumplad men samtidigt väldigt glad och hedrad. Självklart ville jag viga detta par vid vattnet intill Kalmarsund. Efter lite praktiska administrativa detaljer kring hindersprövning mm, så la jag på luren med en härlig känsla. De hade valt mig!
 
 

 
Midsommarafton Öland 2013. En vigsel var bokad där paret skulle komma till Öland från fastlandet. Några dagar innan vigseln fick vi problem med förhinder från deras två vittnen. Självklart skulle den planerade vigseln bli av, var min fasta övertygelse. Jag sökte två vittnen bland mina Facebook-vänner på Öland och två politiska kollegor kontaktade mig att de kan komma och närvara som vittnen. Så blev det och vi anlände till sommarstugan där vigselceremonin skulle hållas i trädgården. Tio minuter innan vi hade planerat att börja vigselceremonin tittar jag upp mot himlen. Väldigt mörka moln och åskknallar som kommer allt närmare oss för var minut. Kära brudpar, sa jag, vi måste börja ceremonin ganska snart innan detta oväder är över oss. Så blev det. Vigseln hölls i trädgården under tiden blixtarna och åskmullret rullar mot oss allt kraftigare. Vigselceremonin var vacker och varm och när vi var färdiga tog vi snabbt några foton på brudparet. Sedan sprang vi alla snabbt in i sommarstugan. Regnet öste då ner, blixtarna sprakade och åskknallarna smällde. När vi pratade om vilken tur vi hade, så lyste hela huset upp av ett vitt sken och en enorm smäll. Allt i huset skakade och porslinet skallrande på bordet. Blixten hade slagit ned alldeles intill. Brudparet, vittnena och jag tittade på varann och vi var väldigt glada över att vi började vigselceremonin 10 min tidigare än utsatt tid.
 
 

Ett par från Ölands största ort ville vigas i deras trädgård. Jag var där på vigselsamtal och vi gick igenom massor av praktiska detaljer inför deras stora dag. Var skall vi förrätta vigselceremonin, blev den stora frågan. Det fanns så många ställen i trädgården som kunde passa fint. Själv stod jag och betraktade deras nybyggda trappa upp till altanen. Lite björkris och blommor och det såg ut som en naturlig plats att förrätta en vigsel på. Jag som är lite kort i rocken kunde komma upp ett par trappsteg och gästerna kunde både se och höra bättre. Så blev det. Paret blev glada över den plats som jag föreslog. Vigseln blev väldigt lyckad. Jag gick hem därifrån med ett leende på läpparna. Vilket fantastiskt uppdrag jag har!

 
 
 
En del par vill vigas på kommunhuset i Mörbylånga där vi från kommunens sida kan bistå med två vittnen från personalen från kommunkontoret. Vi har där ett vigselrum som vi gör fint med säsongens blommor och tända ljus inför varje vigsel. Ett par ville vigas där mitt i högsommarvärmen. De kom farandes på varsin HD och med stor värme och glädje vigdes de och åkte sedan iväg på sina läckra motorcyklar. Inte varje dag man som vigselförrättare får posera intill läckra HD-motorcyklar med brudparet. Härligt!
 
 

 
Dubbelbokning! Det löser vi! Inga problem! Två par resandes från Tyskland och England ville vigas på Öland samma dag. Med en timmes mellanrum med 2,5 mil mellan vigselplatserna. Här blir det att planera effektivt, tänkte jag. Inget får dessutom kännas stressigt och obekvämt för paren så en korrekt planering in i minsta detalj var nödvändigt. Det andra paret kunde dessutom skjuta fram sin vigsel 15 minuter, så allt blev perfekt. Dessa två vigslar blev enormt vackra i utomhusmiljöer som var helt fantastiska i genuin Ölandsmiljö. Massor av gäster på bägge vigslarna och Ölands kultur och natur alldeles inpå oss. Varmt väder och sommarskönt. Många skira vackra sommarklänningar, noterade jag denna dag. Åkte hemåt efter dessa två vigslar och konstaterade att Öland är som ett enda stort vigselrum.
 

 

Att viga ett par på en populär camping på Öland under högsommaren var ett härligt minne. Campingen kryllade av människor. Grillarna tändes lite här och var på området. Barn sprang omkring. Folk badade och det var stekhett ute i solen. Därför var det skönt att brudparet och alla gäster gick ned till Kalmarsund där vädret fläktade litegrann. Nere vid vattnet samlades även campinggäster som blev nyfikna på vad som var på gång. Vigseln blev väldigt fin och naturlig. Miljön nere vid det glittrande vattnet var underbar. Just platsen betydde enormt mycket för brudparet och det speglade hela vigselceremonin. Återigen..Öland är som ett enda stort vigselrum.
 
 

 
Nu hände ytterligare en sak som gladde mig enormt. Ett par hade återigen valt mig som deras vigselförrättare. I detta fall för att de tyckte jag såg trevlig ut... Åh, vad glad och hedrad jag blev! Jag började förstå att min blogg ligger till grund till en del av dessa förfrågningar. Får höra att paren oftast letar efter en personlig borgerlig vigselförrättare som är flexibel, lyhörd och planerar varje vigsel efter parens önskemål. Blir då väldigt glad att de har uppfattat mig just så, eftersom det är precis detta jag försöker eftersträva i mitt uppdrag som borgerlig vigselförrättare. Denna höstvigsel blev en eftermiddag med regn och dimma. Men den värme som gästerna och jag fick uppleva från brudparet uppvägde med ljusår vädret utanför. De strålade som solen själv. Dessa mindre vigslar, gällande antalet gäster, gör oftast vigseln mer "nära" och just denna vigsel kände jag som vigselförrättare att den berörde mig djupt av personliga anledningar. Jag kände instinktivt, helt oförberedd på känslan, att precis just den här vigseln var nog min egna drömvigsel.
 
 
 
Året 2013 avslutades med en riktigt praktfull vigsel på ett hotell här på Öland. Planeringen gjorde vi tillsammans i detalj när vi träffades för vigselsamtal innan på plats. Paret kände sig lugna och nöjda efter planeringen och jag fick då en förfrågan om jag ville utbringa en skål för brudparet direkt efter vigselceremonin. Oj, vilket hedersamt uppdrag!! Det ville jag väldigt gärna. Brudparet kom sedan till vigselceremonin så fantastiskt fina i brudklänning och jackett.
 
 
 
Det slog mig då vad fantastiskt det är med borgerliga vigslar. Alla fantastiska platser på natursköna Öland. Samt hur olika vigslarna är. En del vill ha med kyrkliga attribut i deras vigselceremoni, som brudklänning, slöja mm. Andra väljer utvalda kläder som de känner sig extra fina i. Många väljer kläder som de känner sig mest naturliga och personliga i och det kan tex vara jeans och t-shirt, motorcykelställ eller hårdrocks-outfit. Jag tänker då så här: Inget är rätt och inget är fel. Målet är att alla trivs och känner sig naturliga och bekväma på sin Stora Dag.  


Inga kommentarer: